Jacht Klub Morski „Gryf” w Gdyni

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.
Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Obecna działalność klubu

Obecna nazwa Jacht Klub Morski „Gryf” obowiązuje do 2007 roku. Klub posiada 9 morskich jachtów żaglowych – „Andromeda”, „Albatros”, „Archimedes”, „Koga III”, „Orion”, „Pallas”, „Tauri”, „Umi”, „Zefirek” i 2 jachty motorowe – „Alcor” i „Sokolik”, zrzesza też około 20 jachtów prywatnych. Do klubu należy ponad 200 członków.

Członkowie klubu co roku biorą udział w wielu znaczących regatach organizowanych w rejonie Zatoki Gdańskiej i Bałtyku Południowego, odnosząc przy tym znaczące sukcesy, m.in.: Tomasz Konnak – Mistrz Polski w klasie ORC II (2011), Paweł Boksa – Mistrz Polski w klasie ORC II (2010, 2012), Jan Piernikarczyk – Morski Żeglarski Puchar Polski w grupie II ORC (2013).

Klub jest też organizatorem Regat Samotników o memoriał im. Leonida Teligi oraz wrześniowych Regat Gdynia-Władysławowo-Gdynia.

Aktualności z życia klubu można znaleźć tutaj: www.jkmgryf.pl

Trochę historii

Jacht Kub Morski „Gryf” jest jednym z najstarszych klubów żeglarskich w Polsce – założony został jako Klub Sportowy „Gryf” 30 października 1928 roku, nieco ponad 2 lata po nadaniu Gdyni praw miejskich. Wśród założycieli klubu były osoby znaczące dla historii naszego miasta i polskiej żeglugi, m.in. inżynier Tadeusz Wenda – projektant i budowniczy portu gdyńskiego, Józef Poznański – pierwszy dyrektor Urzędu Morskiego, Julian Rummel – dyrektor „Żeglugi Polskiej”, Stanisław Darski – po wojnie minister żeglugi, komandor Józef Unrung – dowódca floty, kpt. ż.w. Konstanty Maciejewicz – komendant „Daru Pomorza”, inż. Antoni Garnuszewski – dyrektor Szkoły Morskiej w Tczewie.

W roku 1934 zamówione zostały pierwsze jachty – „Gryf I” i „Gryf II” i nastąpiła zmiana nazwy Klubu na Klub Żeglarski „Gryf”. Dwa lata później patronat nad klubem objęła Liga Morska i Kolonialna. W klubie pojawiły się kolejne jachty – morski slup regatowy „Olga”, jacht „Irka” i turystyczny jacht „Albatros”. Wraz z rozbudową floty żeglarskiej rozpoczęły się również szkolenia żeglarskie – w latach 1928 – 1939 łącznie przeszkolono około 400 osób. W 1939 roku klub liczył 152 członków.

Wybuch II Wojny Światowej przerwał działalność klubu, a jachty należące do klubu zostały przejęte przez Niemców. Z tamtego okresu warto odnotować ucieczkę jachtu „Strzelec II” z okrążonej Gdyni z załogą klubową do Szwecji, a stamtąd do Anglii do polskich sił zbrojnych na zachodzie.

Po wojnie działalność klubu zostaje wznowiona już 14 sierpnia 1945 roku pod nazwą Jacht Klub Ligi Morskiej „Gryf”. W latach 1945-46 wybudowano tymczasową siedzibę klubu, która dotrwała do 1973 roku. Mimo wielu trudności w klubie zaczęły pojawiać się kolejne jachty – w roku 1948 było to 5 jednostek: „Orion” (pierwszy czynny po wojnie jacht klubu, pływający do dzisiaj) „Capella”, „Castor”, „Fatum”, i „Pollux”.

W tym okresie bardzo ważnym wydarzeniem dla historii polskiego i światowego żeglarstwa był wyczyn Leonida Teligi, członka „Gryfu” – samotny rejs dookoła świata na drewnianym jachcie „Opty” zrealizowany w latach 1967–1969.

W latach 70-tych klub otrzymał wreszcie długo oczekiwaną, nową siedzibę, w której mieści się do dnia dzisiejszego. Nadal prowadzone były szkolenia żeglarskie i motorowodne, pojawiły się również szkolenia płetwonurków. Klub podejmował też starania o odnowienie i rozszerzenie flotylli posiadanych jachtów.

Obok wspomnianego wcześniej Leonida Teligi warto również wymienić kilku innych znaczących członków klubu i ich sukcesy:

Juliusz Sieradzki – jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, trener żeglarstwa, uczestnik olimpiady w Kilonii, Mistrz Polski w klasie Finn (1953) i w Bojerowych Mistrzostwach Polski (1952, 1953, 1955);
Leon Drobotowicz – wicemistrz Polski w klasie Star (1960);
Bronisław Kuśnierz – wicemistrz Polski w I klasie RORC (1971, 1973), Mistrz Polski w żeglarstwie morskim (1972), odnosił liczne sukcesy w regatach krajowych i międzynarodowych;
Zbigniew Puchalski – Mistrz Polski w klasie Star, dwukrotny uczestnik regat OSTAR, na odbudowanym przez siebie jachcie „Miranda” samotnie odbył rejs dookoła świata (1976-1980).

Szybki kontakt

Translate »
Free WordPress Themes